انعکاس برگزاری رویداد هم افزا خراسان رضوی در خبرگزاری ایسنا

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: نخستین رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی با هدف گردآوری و تبادل نظر تشکل‌های مردم نهاد و هم‌افزایی، انتقال تجربه و ایده‌های برتر برگزار می‌شود.

 

مجتبی مختاری، امروز ۱۶ آبان ماه در نشست خبری نخستین رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه آستان قدس رضوی میزبان نخستین رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی و خراسان رضوی است و بنا داریم که در ۱۸ و ۱۹ آبان در محل نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی، واقع در پارکینگ باب الجواد(ع) رویداد نمایشگاه هم افزا را برگزار کنیم.

وی افزود: در این رویداد بیش از ۱۱۰ تشکل و مجموعه مردم نهاد در سطح خراسان رضوی حضور خواهند یافت که از مجموعه‌های پیشران و برتر هستند. این مجموعه‌ها با توجه به فعالیت‌های تخصصی که عهده‌دار هستند به عنوان حلقه‌های میانی بین مردم و حاکمیت ایفای نقش می‌کنند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی تصریح کرد: در جریان حاکمیت، هر نظامی نیاز دارد که حلقه های میانی بین حاکمیت و مردم را به عنوان حلقه ارتباطی بین جریان دولت، حاکمیت و مردم داشته باشد. اگر یک حاکمیت بخواهد نقش اساسی را به مردم دهد و مشکلات را حل کند اساسا به تنهایی از عهده آن برنخواهد آمد، چراکه مسائل در یک جامعه و نظام متعدد و متکثر است و اعماق متفاوتی دارد. همچنین نگاه‌های متفاوتی بر آن حاکم است و اگر حاکمیت‌ها بخواهند به تنهایی وظیفه اداره جامعه را عهده دار شوند، نمی‌توانند نقش اساسی را ایفا کنند.

مختاری ادامه داد: از این جهت باید وظیفه ساخت حاکمیت و جامعه به مردم واسپاری شود و بهترین الگو هم این است که تشکل‌های مردم نهاد را  شناسایی، ساماندهی و حمایت کرده و تسهیل‌گری را برای آنان فراهم کنیم تا ماموریت‌هایی که یک جامعه و حاکمیت به دنبال آن است به هدف غایی خود برسد و به واسطه این تشکل‌ها و مجموعه ها که به عنوان حلقه‌های میانی هستند محقق شود.

وی عنوان کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی هر جا به مردم تکیه کرده و کار را به مردم سپردیم نتیجه بهتری حادث شد. جنس تشکل‌های مردم نهاد از آن جهت که از جنس مردم هستند، با ذائقه آنان آشنایی دارند، هدفشان مقدس و انگیزه‌هاشان مناسب است، سیستم‌های چابک دارند و درگیر نظام‌های اداری نیستند؛ لذا این چابکی باعث رغبت بیشتر مردم می‌شود و تاکنون هر جا به این تشکل‌ها تکیه کرده‌ایم اثرات خوبی هم داشته و دارد.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی بیان کرد: نمایشگاه و رویداد هم‌افزا فرصتی برای گردآوری تشکل‌های مردم نهاد به عنوان حلقه‌های میانی است تا تبادل نظر داشته و دستاوردهای خود را عرضه و آن‌ها را به اشتراک بگذارند. از طرفی سایر مجموعه‌های فرهنگی و تشکل‌های مردم نهاد مردم نهاد می‌توانند از این تشکل‌ها الگوبرداری کرده و یارگیری انجام دهند.

مختاری خاطرنشان کرد: این رویداد بهانه‌ای است تا دستگاه‌های متولی امر در سطح خراسان رضوی که می‌خواهند به تنهایی کار خود را انجام دهند و کمتر به مردم واسپاری می‌کنند، با تشکل‌های مردم نهاد آشنا شوند و در عرصه‌های مختلف جامعه‌سازی آنان را دخیل کنند.

وی افزود: در این رویداد به دنبال هم‌افزایی، انتقال تجربه، ایده‌های برتر و ایده‌های خلاقانه هستیم و مباحث روزی که در آن نشست بنا داریم مطرح کنیم از جنس مخاطب دهه هشتادی است، چراکه بازه سنی این قشر به عنوان مخاطب فعال و کنشگر است و باید محل توجه واقع شود.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی اظهار کرد: دبیرخانه این رویداد از سه ماه پیش آغاز به کار کرده، با تشکل‌ها مصاحبه گرفته شده و حدود ۱۱۰۰ دقیقه مصاحبه از جنس انتقال تجربه اخذ و ضبط شده و میزبان ۱۱۳ تشکل برتر استان در این رویداد هستیم. همچنین پیش‌بینی ما این است بیش از ۲۰۰۰ فعال فرهنگی و مدیران استان در این رویداد مشارکت کنند.

مختاری بیان کرد: به جهت تخصصی شدن فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، ۹ عرصه تخصصی انتخاب شده که شامل عرصه های اجتماعی، تربیتی، آموزشی، رسانه و هنر، خانواده، سبک زندگی عفیفانه، کتاب و کتابخوانی، صنایع خلاق فرهنگی، عرصه فکر و اندیشه و تفریح و نشاط است که مجموعه‌ها به صورت تخصصی در این عرصه‌ها حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد با حمایت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و با همکاری ستاد جبهه فرهنگی مردمی استان خراسان رضوی در حال انجام است و دبیرخانه آن در موسسه جوانان آستان قدس رضوی شکل گرفته است. امید است این رویداد محفلی برای تبادل نظر باشد که  البته مقدمه استمرار این رویداد ایجاد یک سامانه بود که انجام شد. این سامانه در واقع یک تابلو ارتباطی است و از این طریق می‌توان راه‌های ارتباطی را کسب کرد. عملکرد و برنامه‌های ۱۱۳ مجموعه‌ای که در این رویداد دعوت شده‌اند نیز در این سامانه معرفی شده است.

در ادامه این مراسم نیز میلاد شعیبی، دبیر نخستین رویداد هم‌افزایی فعالان فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: فضای نمایشگاه یک فضای گفت‌وگومحور است و سه نوع مخاطب را در نظر گرفته‌ایم که شامل ۱۱۳ تشکل هستند و هم‌افزایی خواهند کرد تا خلاءهای موجود را رفع کنند. افتتاحیه این رویداد ساعت ۹ صبح ۱۸ آبان ماه در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

لینک خبر :
https://yk8.ir/Di0NK