«بوکزیستو» جایی برای پر کردن خلاء کتابخوانی
ایده اولیه مجموعه استارتاپی «بوکزیستو» سال94 با موضوع کتابشناسی با گردهمایی و انجام فعالیتهای تحقیقاتی در این زمینه به همت توحید کریمی ایجاد شد.
این فعالیتهای پژوهشی، «بوکزیستو» را به این نتیجه رساند که جای فعالیتهای ترغیبی و ترویجی برای کتابخوانی در کشور بهشدت خالی است و سبب شد نخستین جرقه ایجاد شبکه ترویجی کتابخوانی با استفاده از تکنیکهای روز دنیا از سوی این مجموعه زده و باشگاه کتابخوانی «بوکزیستو» از شهریور98 به این ترتیب راهاندازی شود.
«بوکزیستو» ابتدا به مردم و مخاطبان خود که عمدتا شامل دانشجویان و دهه هشتادیهای سالهای 80 تا 82 هستند آموزش میدهد چگونه کتابخوان شوند، سپس شاخصهای کتاب خوب و بد را نیز به آنها میآموزد.
این مجموعه گامهای خود را با ایجاد ارتباط با کارشناسان مختلف مانند استادان حوزه کسب و کار و گیمی و نیز کارگاهی کردن فرآیند فعالیتها برداشته است و اکنون با برگزاری کارگاهها و دورههای مختلف از طریق سایت و فضای مجازی کار خود را دنبال کرده و محصول خود را در قالب آفلاین و آنلاین بهفروش میرساند.
«بوکزیستو» قصد دارد برای ترویج کتابخوانی شبکهای بسازد و از این راه یک گفتمان کتابخوانی و در نتیجه یک جریان هماهنگ ایجاد کرده و از این جریان به فرهنگ کتابخوانی برسد. از این رو اصلیترین بخش کار مجموعه، برنامه «سفیران کتاب» است که افرادی که دغدغه کتاب دارند را جذب میکند. «سفیران کتاب» با هدف توانمندسازی، مخاطب را به نقطهای هدایت میکند که کتابخوان شود، دیگران را کتابخوان کند، تریبونسازی کرده و رسانه خودش را داشته باشد و در نهایت بتواند از کتاب درآمدزایی کند.
بخش بعدی برگزاری دوره «عادتسازی به کتابخوانی» است که در قالب کارگاه سه ساعته کتاب و «21روز با کتاب» تدوین شده است که این دو بخش در «همافزا» نیز ارائه خواهند شد.
«بوکزیستو» ارائه محصولات جانبی مانند چکلیستها، ایبوکها، رسانهها و محتوای مختلف را هم در برنامههای خود دارد.
این مجموعه بهعنوان بخش خصوصی، بالطبع با چالشهای مختلفی در این مدت روبهرو بوده است؛ حفظ کیفیت و درآمد چنین فعالیتی در جامعهای که کتابخوانی در آن تا این اندازه مهجور است بهیقین کار بسیار سختی است. «بوکزیستو» در دوره اول باشگاه کتابخوانی از مخاطبان خود 40هزار تومان دریافت کرده بود اما با فراگیر شدن کرونا مشکلات متعددی بر سر راهش سبز شد. در نهایت سال99 با برگزاری دوره یکماهه «عادت به کتابخوانی» با هزینه 150هزار تومان و دوره 6ماهه اینستاگرامی «کتابستاگرام» با مبلغ 3هزار تومان به ازاء هر مخاطب برای جبران دوران کرونا تلاش میکند که هر دو بخش تا 9دوره برگزار شده و با جذب 300نفر همراه بوده است.
چالشهای این مجموعه همچنین شامل اولین بودن در این مسیر هم بوده که مشکلاتی مانند یاد گرفتن مسیر حرکت، چگونگی ایجاد شبکههای اجتماعی و ارتباط با مخاطب را برای راهبران آن بهدنبال داشته است. از بعد بیرونی نیز از گرفتن مجوزها تا دستاندازهای مختلف پیش رو از مشکلات ادامه مسیر بوده است.
اهداف مدنظر «بوکزیستو»؛ تریبونسازی، قوی شدن از نظر رسانهای در بسترهای مختلف و توزیع بیشتر و گستردهتر دورههای این مجموعه است. «بوکزیستو» همچنین از طریق سایت و اینستاگرام فعال بوده و فعالیت در بسترهای ایتا و تلگرام و یوتیوب را در برنامههای بعدی خود دارد.
آدرس مجموعه: مشهد، خیابان دانشگاه، روبه روی سینما هویزه، ساختمان 292، طبقه سوم، واحد چپ
تلفن ثابت: 09212539613
تلفن همراه: 09157082146
وب سایت : https://bookzisto.com
شبکه های اجتماعی: