جمعیت خدمتگزاران زائرین پیاده حضرت رضا (ع)

جمعیت خدمتگزاران زائرین پیاده حضرت رضا (ع)


معرفی مجموعه

اختراعی به نام خدمت به زائران پیاده

بیش از دو دهه پیش که هنوز تشرف به زیارت با پای پیاده، نه برای مردم و نه مسئولان شناخته شده نبود، محمدعلی اعتدال رضوی، از فعالان فرهنگی مشهد از نخستین خادمان زائران پیاده بود که شخصا با خودرویش میوه و ارزاق برای زائران می برد. یک سال که مانند همیشه رهسپار مسیر زائران پیاده بود، متوجه می‌شود کارخانه‌ای بین زائران غذا توزیع می‌کند؛ از مدیریت آنجا پرس‌ و‌جو می‌کند و به این ترتیب با محسن ازغدی سمیعی، رئیس کارخانه آشنا می شود. از او می خواهد میوه‌ها را هم همراه غذا بین زوار توزیع کنند اما آقای ازغدی پیشنهاد می‌دهد به جای اینها درباره رسیدگی به مسائل مهمتر زائران از جمله امکانات تطهیر و تجدید وضو صحبت کنند تا زائران نمازشان را که واجب است در راه زیارت که مستحب می باشد، از دست ندهند. این گفتگوی خودمانی و ناگهانی زمینه ای می شود برای شکل گیری «جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع)».

این جمعیت که اکنون بیش از 15 هزار عضو و 22 واحد دارد، سال 80 پس از یک سال کار مطالعاتی و دعوت از خیرین با مجوز فرمانداری آغاز به کار می‌کند.

حجت الاسلام سیدمحسن علوی، رییس هیئت مدیره جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) درباره پشتیبانی فرهنگی کاروان های پیاده می گوید: سیاستمان همراهی روحانیان با زائران از مبدأ حرکت است چرا که هم تجربه هم مطالعات علمی نشان داده تشرف پیاده فرصت خوبی برای تغییر و تحول افراد می باشد؛ در این میان جامعه هدف اصلی ما نوجوانان هستند که باید راه خود را بیابند و روحانیان هنرمند طی مسیر پیاده روی یا در مشهد برایشان اجرای برنامه دارند.

از دیدگاه او اختراع و نوآوری در ایجاد خدمت، بزرگترین دستاورد جمعیت خدمتگزار است زیرا پیش از آن نه تنها مردم بلکه مسئولان دولت و آستان قدس نیز از این عرصه خدمتگزاری غافل بودند. او در توضیح مشکلات پیش روی جمعیت می گوید: عدم هماهنگی نیروهای دولتی با جمعیت خدمتگذار از عمده چالش های ماست چرا که برخی معتقدند اصولا زیارت پیاده مربوط به زمان قدیم و نبود امکانات بود و اکنون دیگر معنا ندارد، برخی دیگر نیز اصرار دارند حرکت های مردمی را دولتی کرده و به نام خود تمام کنند در حالی که دولت باید فقط نظارت داشته باشد.

رییس هیئت مدیره جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) با بیان اینکه فرهنگ خدمت به امام با میزبانی از زائرانش، به تدریج به خانه ها کشیده شده یا حتی برخی سهام کارخانه شان را برای خدمت به زائران پیاده می فروشند، خاطرنشان می کند: مطابق سیره انبیا و اولیا، وظیفه همجواری با امام، خدمت به زائران است که در این راستا هم مردم علاقمند هستند، هم امکانات وجود دارد و فقط مدیریت، هماهنگی و اطلاع رسانی لازم است.

ویدیو ها

پوستر ها

 

راه های ارتباطی

 آدرس مجموعه: مجموعه آدرس ثابتی ندارد

تلفن همراه: 09128362416

رویداد هم افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی @1401