«ابر و بن» جایی برای عرضه کننده کتاب و کالای فرهنگی در کشور
مجموعه فرهنگی تربیتی «کتاب پردازان» از جمله مجموعههایی است که تلاش کرده مجموعههای دیگر را نیز ذیل فعالیتهای خود، توانمند و مستقل کند. از جمله این مجموعهها «ابر و بن» است که در زمینه توزیع و پخش کتاب توانسته است به توانمندی برسد.
حجت جوان، مدیر این مجموعه از حدود سال 1383 به عنوان مخاطب دورههای کتاب پردازان وارد این مجموعه شده و در ادامه در همین مجموعه مسئولیتهایی را هم عهدهدار شده است. اما از حدود سال 1393 و به توصیه مدیر کتاب پردازان تلاش کرده زمینه کاری مستقلی برای خود ایجاد کند که پخش کتاب را انتخاب میکند.
کار پخش کتاب را از زیر زمین مجموعه کتاب پردازان آغاز میکند و کمکم کار را گسترش میدهد. کار او با پخش کتابهای جبهه فرهنگی انقلاب و کتابهای ناشرانی مثل شهید کاظمی، سوره مهر، شهید ابراهیم هادی و روایت فتح آغاز میشود. در ادامه با ناشران دیگر نیز همکاری و سعی میکند سبد ارائه خود را با کتابهای کودک و نوجوان، روانشناسی و... کامل کند.
او معتقد است عرصههای کتاب، بازی، کالای تحریر، کمیک، پوشاک، انیمیشن و سینما در زمینه صنایع فرهنگی وجود دارد که میتواند در زمینه توزیع و پخش آن فعالیت کند. لذا کار را با پخش کتاب آغاز کرده و فعلا در زمینههای بازی و کالای تحریر هم ادامه داده است.
البته او در کار خود ملاحظاتی را هم در نظر گرفته است. بیش از 95 درصد لوازم التحریری که ارائه میکند، تولید داخل است. بازیهای ارائه شده توسط او هم تولید داخل است و اولویت او هم بازی فکری و پس از آن اسباببازی بوده است.
حجت جوان در همان آغاز کار، اهدافی را هم برای خود مشخص کردهاست. سال 1394 اهداف خود را روی کاغذ نوشته و برای خود اینگونه الزام کرده که سال 1400 میبایست صاحب یک انبار حداقل 500 متری شود. همینگونه هم میشود و سال 1400 یک انبار 800 متری را برای کار خود خریداری میکند.
او میخواسته موثرترین عرضه کننده کتاب و صنایع فرهنگی در کشور باشد و در همین مسیر هم گام برداشته تا هدف خود را محقق کند.
در توزیع کتاب، برای او مهم است که کتابهای ارزشی در پاتوقها و پردیسهای کتاب به مخاطبان عرضه شود و جای خود را در میان سایر کتابها و موضوعات پیدا کند.
یکی از دغدغههای او برای آینده نیز این است که بتواند شبکه توزیع خود را تکمیل کند و در ضمن تولیدکننده و عرضهکننده شخصیتهای بومی نیز باشد. برای آنکه به شبکه تولید برسد، با شبکه توزیع آغاز کرده و به نقطهای رسیده است که میتواند ذائقه مخاطب، محصول و همچنین عرضهکننده را به درستی بشناسد و بر اساس آن به سمت تولید برود. البته نه اینکه خود تولید کننده باشد. بلکه با توانمندسازی تولیدکننده، تولید را به سمت نگاه و نیازسنجی خود سوق دهد.