صنایع فرهنگی اسلیما

صنایع فرهنگی اسلیما


معرفی مجموعه

 

«بلاد» جایی برای آشنایی با دانشمندان مسلمان

ایجاد شرکت «صنایع فرهنگی اسلیما»، تولید کننده بازی رومیزی «بلاد»، در سال 95 و از یک پروژه دانشجویی جرقه خورد. مجید کریمی، موسس و مدیر توسعه این شرکت، آن زمان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد شیمی گرایش پلیمر بود و باید از میان قطعات مختلف پلیمری معرفی شده، یکی را برای تحقیق انتخاب می‌کرد. انتخاب او، اسباب بازی بود بی‌آنکه اطلاعی از وضعیت این بازار داشته باشد. گشت و گذار در بازار مشهد، از فروشگاه­های اطراف حرم تا مصلی و نیز فروشگاه‌های لاکچری نتیجه‌ای تاسف­ آور به همراه داشت: در این بازار رنگارنگ، چه در اسباب بازی‌ها(toys) که رویکردشان سرگرمی است و چه در بازی­ها(games) که یک فرآیند حل مساله اختیاری به شمار می‌روند؛ از فرهنگ ایرانی اسلامی خبری نبود. بازار پر بود از قهرمان‌ها و محصولاتی که دیگران برای مخاطب ایرانی طراحی کرده‌اند و ضمیر ناخودآگاه مخاطب را نشانه رفته‌اند.کارهای جسته و گریخته انجام شده تا آن سال نیز، هیچ کدام عمق پیدا نکرده بود و به دلیل مسائلی مانند تغییر مدیریت‌ها در دستگاه های دولتی پس از مدتی افول پیدا کرده بود.

گام بعدی پاسخ به یک پرسش اساسی بود؛ اینکه چرا با وجود عقبه بزرگ فرهنگی، صنعت یادشده در کشور ما راه نمی‌افتد؟ پاسخ به این سوال، انجام پژوهشی میدانی در قالب گفت وگو با فعالان این صنعت را می‌طلبید که در مدت 8 ماه انجام شد و طی آن با 400 نفر از بنکداران، مروجان، تولید کنندگان و فروشندگان بازی و اسباب بازی صحبت شد. نتایج آن روی نقاط ضعفی انگشت گذاشت که چراغ راه این مجموعه برای مواجهه با مشکلات آتی بود. نخست اینکه قانون کپی رایت در کشور ما به درستی اجرا نمی‌شود. دوم، فقدان مراکز تخصصی بازی و اسباب بازی در کشور است. نبود متولی واحد در این صنعت و  روشن نبودن ظرفیت‌های داخلی برای تامین زیرساخت‌‌های مورد نیاز از دیگر چالش‌هایی است که نمی‌گذارد این صنعت پا بگیرد. مفهوم طراحی نیز در این بازار تعریف نشده است؛ اینکه بازار سنجیده شود و سپس با فکر، محصولی تولید شود.

این پیشینه مطالعاتی در تابستان 96 به تشکیل اسلیما منجر شد که هسته مرکزی آن شامل مدیر توسعه، طراح بازی و مشاوری بالاسری بود.

آنچه برای طراحی بازی بلاد، مود توجه قرار گرفت، دانشمندان مسلمان در ایران باستان بود. فرآیند انتخاب شخصیت‌ها نیز با مطالعه 8 منبع صورت گرفت که به گزینش ابتدایی 100 شخصیت و گزینش نهایی 30 شخصیت منجر شد.

با افزوده شدن تخصص‌های جدید به اسلیما، در نهایت این بازی رومیزی که در دسته بازی‌های خانوادگی جای می‌گیرد، رونمایی شد. بلاد برای سنین 10 سال به بالا طراحی شده است، به دو تا شش بازیکن نیاز دارد و انجام آن حدود 25 دقیقه زمان می‌برد. داستان این بازی نیز در دوران شکوفایی علمی در عالم اسلام و تعامل مردم با دانشمندان مسلمان شکل می‌گیرد. بلاد با قیمت 395 هزار تومان، بیش از داخل کشور، مخاطب خود را در بازارهای خارجی پیدا کرده به طوری که در ایران به فروش 1500 نسخه و در کشورهای چین، فرانسه، آلمان و جمهوری چک به فروش 10 هزار نسخه دست یافته است. شرکت اسلیما با طراحی این بازی، در یک دوره از نمایشگاه اشپیل که بزرگترین نمایشگاه بازی‌های رومیزی دنیا به شمار می‌رود، شرکت کرده است.

ویدیو ها

پوستر ها

 

 

راه های ارتباطی

 آدرس مجموعه: مشهد، کامیاب 36، پلاک29

تلفن همراه: 09151578915

وب سایت : https://islima.com

شبکه های اجتماعی:
رویداد هم افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی @1401